FJH

Eveline Hoogewoud-Mulder

Modetekening door Eveline Hoogewoud-Mulder

Gesigneerd: L. Mulder C[ostuum] T[ekenen] II, 15 October 1936

Tekentalent

In 2008 droeg mijn moeder de meer dan driehonderd eigen tekeningen die zij uit haar tekenopleiding in de jaren dertig had bewaard over aan het Stadsarchief Amsterdam. Het vormde voor het archief een bijzondere aanwinst. Met de inventarisatie van deze tekeningen beschikte men immers in een keer over een ontsloten collectie die het tekenonderwijs aan de Industrieschool voor de Vrouwelijke Jeugd aan de Weteringschans documenteerde. Reden waarom de collectie werd uitgekozen voor het in 2011 verschenen werk van Mariëlle Hageman en Gerlinde Schuller, Amsterdam in stukken / Amsterdam in documents 2010-1245, waarin bij het jaar 1865 (het jaar van oprichting van de Industrieschool) twee bladzijden aan haar en haar tekeningen gewijd zijn.

Mahler en de muziek

Omdat Eveline Hoogewoud-Mulder met een gift mede de uitgave van Mahler in Nederland (1903-2011) had mogelijk gemaakt, kreeg de familie op 10 januari 2012 het eerste exemplaar ervan aangeboden door de voorzitter van de Gustav Mahler Stichting Nederland, mevrouw dr. Eveline Nikkels.

Bij deze gelegenheid sprak ik een kort dankwoord waarin ik onder meer zei:

Nooit zal ik die middag vergeten dat u, mevrouw Nikkels, op bezoek kwam bij onze moeder, die andere Eveline. In het zorgcentrum Johanneshove in Laren zocht u haar op in haar kamer – haar kamer – vol met het antiek dat ze verzameld had. Die middag vertelde u over uw passie voor Mahler en over uw onderzoek – en ik weet nog hoe mijn moeder ademloos luisterde en gefascineerd werd door wat u vertelde over hoe toeval en dromen een belangrijke rol speelden bij uw onderzoek. Ik zag ineens twee dames die, ieder op haar manier, geraakt waren door Mahler. Het was een prachtige middag waarbij de bewondering voor de componist aanstekelijk werkte. (…)

Al vroeg was ze Mahler gaan waarderen – dat zal zeker ook gekomen zijn doordat ze onze latere vader had leren kennen – een man die uiteindelijk 40 jaar in het Toonkunstkoor Amsterdam zou zingen – en die in zijn vroege jaren veel uitvoeringen onder Mengelberg mee-maakte. In haar jonge jaren was ze ook zelf actief – zo speelde ze viool in een amateur orkest onder leiding van Anthon van der Horst.

Haar laatste gang naar het Concertgebouw was samen met alle kleinkinderen ter gelegenheid van haar 90ste verjaardag – nog een keer omgeven door de muziek en de grote namen, waarvan die van Mahler precies in het midden prijkt!